sunnuntaina, lokakuuta 22, 2006

Ettet vaan olisi sinäkin Galileasta

Luukulla on joskus harmillisen paljon väliä. Varsinkin, jos on sattunut jonottamaan väärälle luukulle kauan ja sitten kaikki alkaa taas alusta.
Kuka sanoo on tärkeää. Sisältö ei aina niin merkitse, varsinkin sitten kun on päässyt sanojan asemaan.
Jos henkilö ei asu oikeassa ympäristössä, voi tämäkin heikentää hänen niin sanottua katu-uskottavuuttaan. Jos hän pelaa väärässä joukkueessa tai on väärien ihmisten sukulainen, voi asiasta koitua hänelle harmia.
Tämä on vanha ilmiö, johon törmäämme jo tälle sunnuntaille määrätyssä tekstissä Johanneksen evankeliumin luvusta 7.
Ylipapit ovat lähettäneet miehiään pidättämään Jeesuksen, koska ihmiset väittävät hänen olevan odotettu Messias. Uskonnollisen eliitin käsistä karkaa mopo, kun pelastusta etsitäänkin luukulta, joka ei ole heidän hallinnassaan.
Perusteeksi esitetään, että Jeesus on väärältä paikkakunnalta, Galileasta. Messiaan tulee tulla toisaalta ja olla toista sukujuurta kuin Jeesus.
Yksi väestä, Nikodemus, huomauttaa, että on maan lakien mukaista tutkia ennen kuin langetetaan tuomioita. Tähän vastataan: "Taidat olla itsekin Galileasta!"
Sille, joka on pukeutunut väärin ja joka ei tilaa sovitulta luukulta, sille, joka ei ole käsittelemänsä asian neuvos käy kalpaten. Jos joku häntä alkaa tukea ja kannattaa, saa saman kohtalon. Jos alkaa asiaa esiintyä, siihen reagoidaan sanomalla, että taidatte olla Galileasta eli menkää te vaan Järvenpäähän heittämään tikkaa.